WOI in de klas

Lessuggesties

We vragen de kinderen om materiaal mee te brengen over oorlogen in het algemeen. Specifiek worden de kinderen uitgedaagd om ook vragen over deze per...
2014-01-24
De hulde vindt plaats op het kerkhof, maar het kan ook bij een monument.Een hulde moet iets plechtigs en ingetogen hebben. Het heeft als bedoeling o...
2014-01-24
Op het plaatselijk kerkhof zoeken de kinderen de graven van oorlogsslachtoffers. Soms liggen ze samen op een ereperk, soms verspreid. ...
2014-01-24
De leerlingen maken een wandeling door hun gemeente en leren over de plaatselijke geschiedenis uit die periode, inclusief fotomateriaal. Tijdens de ...
2014-01-24
Het opknappen kan bestaan uit het vervangen van de graszoden, het rechtzetten van de graven, het poetsen van de graven en/ of nieuwe steentjes om de...
2014-01-24
Ieder kind krijgt zijn eigen persoonspas, geplastificeerd, met een stempel en ondertekend door de directie. Deze pas moet iedere keer bij het binnen...
2014-01-24
Als je verschillende lessen aan WOI wijdt, dan kan je werken met een dagboek....
2014-01-24
Je kan de kinderen letterlijk in de kleren van een soldaat laten kruipen: de zware stoffen jas, de zware bottinen, de rugzak, … ...
2014-01-24
De kinderen verwerken wat ze geleerd, ervaren, gevoeld, .. hebben in een gedicht, een brief, .. of schrijven zelf een toneel uit. Ze maken tekeninge...
2014-01-24
De kinderen kennen een heleboel begrippen niet echt (voedselbonnen, loopgraven, ...). Daarvoor kan je werken met een lexicon. Als je zo'n lexicon on...
2014-01-24
Tijdens het schooljaar 2011-2012 verzamelden de scholieren van de Bornemse middelbare scholen in het kader van de lessen geschiedenis informatie over ...
2014-01-05